Organisationen

Under 1900-talets början var det inte privatbilister utan åkerier, droskägare, bussägare och större industrier som utgjorde grunden till en växande bilbransch. Föreningar i olika formationer har genom årens lopp försökt påverka myndigheternas krav på allt från skatter och koncessioner till uniformer och bussarnas utformning.

Den tidiga historien Den tidiga historien


underline

När första världskriget tog slut och tillväxten ökade under det tidiga 1920-talet, öppnades allt fler busslinjer av nybildade bussbolag eller åkerier. Läs hela artikeln.
Första riksförbundsordföranden uttalar sig Första riksförbundsordföranden uttalar sig


underline

När Sveriges Omnibusägares Riksförbund, tidig föregångare till Bussbranschens Riksförbund, precis hade bildats uttalade sig ordföranden Ernst Kihlberg om verksamheten i Svensk Omnibustidning. Läs hela artikeln.

 


Tävling om busshållplatsernas utformning Tävling om busshållplatsernas utformning


underline

Tillsammans med Stockholms-Tidningen utlyste utlyste Svenska Omnibusägareförbundet 1943 en tävling där man sökte nya hållplatsskyltar, regnskydd och vänthallar. Läs hela artikeln.
Bussturism Bussturism


underline

Efter andra världskriget fick svenskarna det allt bättre ekonomiskt och turismen ökade kraftigt. Men trots de goda tiderna hade många bussföretagare problem med oseriösa researrangörer. Läs hela artikeln.